Postanowiliśmy stworzyć dla Was poradnik "jak żyć", a tak poważnie, to jak przygotować się do tego ważnego dla Was dnia, aby nie wpaść w bagno :)
Na pierwszy ogień idzie..
Na pierwszy ogień idzie..
Oczywiście SALA, od której powinniśmy zacząć (no zacząć to powinniśmy od wybrania daty, ale to pozostawiamy Wam). Sami mieliśmy nie lada orzech do zgryzienia, każdy podrzucał to nowe rady, jak wybrać salę, aż w końcu sami zgłupieliśmy! Dlatego postanowiliśmy przygotować dla Was poradnik, na co najlepiej zwrócić uwagę :)
1. Liczba gości - musimy zastanowić się jak duże wesele chcemy zrobić, ile gości planujemy zaprosić, czy będzie to tylko najbliższa rodzina, czy będziemy zapraszać ciotki i wujków naszych rodziców, określmy to na podstawie budżetu jakim dysponujemy.
1. Liczba gości - musimy zastanowić się jak duże wesele chcemy zrobić, ile gości planujemy zaprosić, czy będzie to tylko najbliższa rodzina, czy będziemy zapraszać ciotki i wujków naszych rodziców, określmy to na podstawie budżetu jakim dysponujemy.
2. Styl i lokalizacja sali - musimy zastanowić się jak chcemy, aby wyglądało miejsce, w którym będzie bawić się całą noc, czy ma to być restauracja, dom weselny, remiza, karczma, zajazd :) zastanówmy się także na miejscem, czy lepiej wybrać salę w centrum, czy na obrzeżach miasta (bierzcie pod uwagę ewentualne koszty transportu).
3. Koszty - pod tym pojęciem kryje się więcej rzeczy niż może Wam się wydawać. Przede wszystkim musimy ustalić jaką cenę chcemy przeznaczyć na jednego gościa i bynajmniej nie możemy się tu kierować ceną talerzyka jaką podaje nam lokal. Musimy przeanalizować wszystko co znajduje się w tej cenie: ilość dań (i możliwość ich modyfikacji), ciasta, tort, alkohol, owoce, wystrój sali, napoje (czy są w cenie i czy są nielimitowane), parking, pokój dla Nowożeńców i wtedy określić ceny faktycznego "talerzyka".
4. Ważne miejsca - warto zwrócić uwagę, w jakim miejscu znajduje się toaleta (czy nie je się i nie wącha jednocześnie pięknych zapachów!), czy jest pomieszczenie, gdzie możemy przechować alkohol, ciasta, czy to my wyznaczamy konkretną osobę do roznoszenia alkoholu, czy robi to kelner (tutaj zapytajmy też o wielkość kieliszków, żeby potem o 22 goście nie leżeli nam pod stołami), czy jest miejsce, w którym palacze mogą dokarmić swoich pasożytów. Zastanówmy się też nad noclegami, jeśli mamy gości, którzy będą go potrzebować.
5. Kruczki - bardzo ważne jest aby zwrócić uwagę czy sala nie pobiera tzw. korkowe (czyli opłaty za swój alkohol) czasami po przeliczeniu może się okazać to bardzo niekorzystne i, żeby nie zmyliły Was koszty! Czasami to są naprawdę spore sumy, przykładowo: 20% ceny wartości paragonu (restauracja może wymagać), 10 zł za każdą otwartą butelkę wina, dodatkowo opłata za każdą osobę dorosłą, jest tego pełno, więc bądźcie czujni! Zapytajmy też, czy w sali znajduje się klimatyzacja (jeśli bierzecie ślub w miesiącach letnich, jej brak może być udręką). Zapytajmy także kto ponosi opłatę ZAiKS (opłata za prawa autorskie) czasami ponosi ją sala, czasami DJ/zespół, żeby koszty nie spadły na Nas.
6. Wyglad sali - zapytajmy jakie stoły posiada lokal (okrągłe, prostokątne) czy pokrowce na siedziska są w cenie, czy dodatkowo płatne, jak przystrajana jest sala, czy jest wyznaczone miejsce dla orkiestry czy DJ. Ilu kelnerów obsługuje wesele.
7. Miejsce do tańczenia - zastanówcie się jak rozsadzić gości, czy odpowiada Wam lokal tylko otwarty, czy może być podzielony na salę lub dwupiętrowy.
8. Formalności - dokładnie przeczytajmy umowę, zapytajmy o cenę zaliczki, czy musimy zapłacić za konkretną liczbę gości (przykładowo w umowie możemy mieć wpisane 150 osób, jeśli będzie mniej za 150 i tak płacimy) , do kiedy macie zapłacić całą kwotę (polecamy zostawić sobie choćby 10% kwoty do zapłaty po weselu, gdyby lokal nie wywiązał się ze wszystkich punktów umowy), jeśli bierzecie ślub np. w 2015 roku, a umowę będziecie podpisywać teraz zapytajcie o ewentualny wzrost ceny lub jej gwarancję, czy za dzieci, zespół/DJ, fotografa, kamerzystę płacicie jakąś niższą kwotę, czy produkty, które zostaną po weselu będziecie mogli ze sobą zabrać. Zapytajcie także, czy w któryś dzień możecie przyjechać i zobaczyć salę przed weselem.
9. Opinie - pozbierajcie opinie na temat Waszej wybranej sali, popytajcie znajomych, poczytajcie opinie w internecie, sami wybierzcie się na obiad (super sprawa :D), szukajcie u różnych źródeł, dużo informacji to podstawa dobrego wyboru!
10. Idźcie trochę za głosem serca, na pewno, któraś sala Was urzeknie na tyle, że będzie Wam się śniła po nocach (jeśli tylko będzie odpowiednia dla Waszego budżetu to nie szukajcie dziury w całym) :)
Czekamy na opinię na temat poradnika i komentarze, czy chcecie dalsze części :)
P.S Jeśli zapomnieliśmy o czymś ważnym, piszcie!
3. Koszty - pod tym pojęciem kryje się więcej rzeczy niż może Wam się wydawać. Przede wszystkim musimy ustalić jaką cenę chcemy przeznaczyć na jednego gościa i bynajmniej nie możemy się tu kierować ceną talerzyka jaką podaje nam lokal. Musimy przeanalizować wszystko co znajduje się w tej cenie: ilość dań (i możliwość ich modyfikacji), ciasta, tort, alkohol, owoce, wystrój sali, napoje (czy są w cenie i czy są nielimitowane), parking, pokój dla Nowożeńców i wtedy określić ceny faktycznego "talerzyka".
4. Ważne miejsca - warto zwrócić uwagę, w jakim miejscu znajduje się toaleta (czy nie je się i nie wącha jednocześnie pięknych zapachów!), czy jest pomieszczenie, gdzie możemy przechować alkohol, ciasta, czy to my wyznaczamy konkretną osobę do roznoszenia alkoholu, czy robi to kelner (tutaj zapytajmy też o wielkość kieliszków, żeby potem o 22 goście nie leżeli nam pod stołami), czy jest miejsce, w którym palacze mogą dokarmić swoich pasożytów. Zastanówmy się też nad noclegami, jeśli mamy gości, którzy będą go potrzebować.
5. Kruczki - bardzo ważne jest aby zwrócić uwagę czy sala nie pobiera tzw. korkowe (czyli opłaty za swój alkohol) czasami po przeliczeniu może się okazać to bardzo niekorzystne i, żeby nie zmyliły Was koszty! Czasami to są naprawdę spore sumy, przykładowo: 20% ceny wartości paragonu (restauracja może wymagać), 10 zł za każdą otwartą butelkę wina, dodatkowo opłata za każdą osobę dorosłą, jest tego pełno, więc bądźcie czujni! Zapytajmy też, czy w sali znajduje się klimatyzacja (jeśli bierzecie ślub w miesiącach letnich, jej brak może być udręką). Zapytajmy także kto ponosi opłatę ZAiKS (opłata za prawa autorskie) czasami ponosi ją sala, czasami DJ/zespół, żeby koszty nie spadły na Nas.
6. Wyglad sali - zapytajmy jakie stoły posiada lokal (okrągłe, prostokątne) czy pokrowce na siedziska są w cenie, czy dodatkowo płatne, jak przystrajana jest sala, czy jest wyznaczone miejsce dla orkiestry czy DJ. Ilu kelnerów obsługuje wesele.
7. Miejsce do tańczenia - zastanówcie się jak rozsadzić gości, czy odpowiada Wam lokal tylko otwarty, czy może być podzielony na salę lub dwupiętrowy.
8. Formalności - dokładnie przeczytajmy umowę, zapytajmy o cenę zaliczki, czy musimy zapłacić za konkretną liczbę gości (przykładowo w umowie możemy mieć wpisane 150 osób, jeśli będzie mniej za 150 i tak płacimy) , do kiedy macie zapłacić całą kwotę (polecamy zostawić sobie choćby 10% kwoty do zapłaty po weselu, gdyby lokal nie wywiązał się ze wszystkich punktów umowy), jeśli bierzecie ślub np. w 2015 roku, a umowę będziecie podpisywać teraz zapytajcie o ewentualny wzrost ceny lub jej gwarancję, czy za dzieci, zespół/DJ, fotografa, kamerzystę płacicie jakąś niższą kwotę, czy produkty, które zostaną po weselu będziecie mogli ze sobą zabrać. Zapytajcie także, czy w któryś dzień możecie przyjechać i zobaczyć salę przed weselem.
9. Opinie - pozbierajcie opinie na temat Waszej wybranej sali, popytajcie znajomych, poczytajcie opinie w internecie, sami wybierzcie się na obiad (super sprawa :D), szukajcie u różnych źródeł, dużo informacji to podstawa dobrego wyboru!
10. Idźcie trochę za głosem serca, na pewno, któraś sala Was urzeknie na tyle, że będzie Wam się śniła po nocach (jeśli tylko będzie odpowiednia dla Waszego budżetu to nie szukajcie dziury w całym) :)
Czekamy na opinię na temat poradnika i komentarze, czy chcecie dalsze części :)
P.S Jeśli zapomnieliśmy o czymś ważnym, piszcie!


0 komentarze:
Prześlij komentarz